2.2.6 7. článek
„Odtud přijde soudit živé i mrtvé“
Znovu přijde ve slávě
KRISTUS JIŽ VLÁDNE PROSTŘEDNICTVÍM CÍRKVE…
668 „Vždyť právě proto Kristus umřel a vstal k životu, aby se stal Pánem nad mrtvými i nad živými“ (Řím 14,9). Kristovo nanebevstoupení znamená, že se svým lidstvím podílí na moci a vládě samotného Boha. Ježíš Kristus je Pán: má všechnu moc na nebi a i na zemi. Je povýšen „vysoko nad všechna knížata, mocnosti, síly, panstva“, protože Otec „všechno podřídil pod jeho nohy“ (Ef 1,21-22). Kristus je Pánem vesmíru1078 i dějin. V něm nacházejí dějiny člověka, ale i celé stvoření svou „rekapitulaci“ (opětovné soustředění jako v Hlavě),1079 své transcendentní (přesažné) dovršení.
669 Jako Pán je Kristus hlavou Církve, která je jeho tělem.1080 Po svém nanebevstoupení a oslavení, když takto zcela splnil své poslání, zůstává na zemi ve své Církvi. Vykoupení je zdrojem vlády, kterou Kristus v síle Ducha svatého vykonává nad Církví.1081 „Kristovo království je již dnes tajemně přítomné“ v Církvi, která je „zárodek a počátek tohoto království na zemi“.1082
670 Po nanebevstoupení vstoupil Boží plán do své konečné fáze. Jsme již „v poslední hodině“ (1 Jan 2,18).1083 „Žijeme tedy už v poslední době, obnova světa je neodvolatelně stanovena a jakýmsi reálným způsobem se v tomto věku předjímá: Církev se totiž už na zemi vyznačuje opravdovou svatostí, třebaže nedokonalou.“1084 Kristovo království, jež hlásá Církev,1085 již projevuje svou přítomnost zázračnými znameními.1086
… V OČEKÁVÁNÍ, ŽE MU BUDE VŠECHNO PODŘÍZENO
671 Kristovo království je už přítomno v Církvi, nicméně ještě není dovršeno příchodem Krále na zem „s velikou mocí a slávou“ (Lk 21,27).1087 Toto království je ohrožováno silami nepravosti,1088 i když tyto síly byly radikálně přemoženy Kristovou Velikou nocí. Až do chvíle, kdy mu bude všechno podrobeno,1089 „dokud [však] nenastane nové nebe a nová země, v nichž bude sídlit spravedlnost, putující Církev ve svých svátostech a institucích, jež patří k tomuto věku, má podobu tohoto pomíjejícího světa. Žije mezi tvorstvem, které dosud sténá, trpí bolest a čeká, až se Boží synové zjeví ve slávě.“1090 Proto se křesťané modlí, zvláště při slavení Eucharistie,1091 aby urychlili Kristův návrat,1092 a říkají mu: „Pane, přijď“ (1 Kor 16,22; Zj 22,17.20).
672 Kristus před svým nanebevstoupením prohlásil, že ještě nenadešla chvíle slavného nastolení mesiášského království očekávaného Izraelem,1093 které mělo podle proroků1094 přinést všem lidem konečný řád spravedlnosti, lásky a pokoje. Nynější čas je, podle Pána, časem Ducha a svědectví,1095 ale také časem ještě poznamenaným „vnějšími strastmi“ (1 Kor 7,26) a zkouškou zla,1096 čehož není Církev ušetřena.1097 Je to začátek bojů posledních dnů.1098 Je to čas čekání a bdělosti.1099
KRISTŮV SLAVNÝ PŘÍCHOD, NADĚJE IZRAELE
673 Ode dne nanebevstoupení je Kristův příchod ve slávě blízký,1100 i když to není naší věcí, vědět „čas a okolnosti, jak je Otec z vlastní moci ustanovil“ (Sk 1,7).1101 Tento eschatologický příchod může nastat každým okamžikem,1102 i když je „pozdržen“ – on i konečná zkouška, která mu bude předcházet.1103
674 Příchod oslaveného Mesiáše je totiž v každé chvíli dějin pozastaven,1104 až jej uzná „všechen Izrael“ (Řím 11,26; Mt 23,39), jehož „část se zatvrdila“ (Řím 11,25) v nevěře1105 vůči Ježíšovi. Po Letnicích říká svatý Petr jeruzalémským Židům: „Obraťte se tedy a dejte se na pokání, aby vaše hříchy byly zahlazeny, aby přišla od Pána ona doba útěchy a aby vám poslal Mesiáše, který byl pro vás určen, Ježíše. Nebe ho musí přijmout až do té doby, kdy bude zase všechno obnoveno, jak o tom už dávno mluvil ústy svých svatých proroků“ (Sk 3,19-21). A svatý Pavel říká podobně: „To, že byli vyloučeni, přineslo světu smíření s Bohem. Co to teprve bude znamenat, až budou znovu přijati? To bude úplné vzkříšení z mrtvých!“ (Řím 11,15). Jedině vstup „Židů v plném počtu“ (Řím 11,12) do mesiášské spásy, po vzoru plného počtu pohanů,1106 umožní Božímu lidu dosáhnout „Kristovy plnosti“ (Ef 4,13), v níž „bude Bůh všechno ve všem“ (1 Kor 15,28).
POSLEDNÍ ZKOUŠKA CÍRKVE
675 Před Kristovým příchodem musí Církev projít závěrečnou zkouškou, která otřese vírou mnohých věřících.1107 Pronásledování, které provází její putování po zemi,1108 odhalí „tajemství nepravosti“ v podobě náboženského podvodu, přinášejícího lidem zdánlivé řešení jejich problémů za cenu odpadnutí od pravdy. Největším náboženským podvodem je antikristův podvod, to je falešné mesiášství, jímž člověk oslavuje sám sebe na místo Boha a jeho Mesiáše, který přišel v těle.1109
676 Tento antikristovský podvod vyvstává pokaždé, když někdo předstírá, že v průběhu dějin splní mesiášskou naději, která se může naplnit pouze mimo dějiny, a to eschatologickým ( posledním) soudem; Církev zavrhla i umírněnou podobu tohoto falšování očekávaného království, nazývanou „mileniarismus“,1110 zvláště ve formě politického, „od základu zvrhlého“ sekularizovaného mesiášství.1111
677 Církev vejde do slávy království jedině prostřednictvím těchto posledních Velikonoc, v nichž bude následovat svého Pána v jeho smrti a vzkříšení.1112 Království se tedy neuskuteční nějakým dějinným triumfem Církve,1113 cestou vzestupného pokroku, nýbrž Božím vítězstvím nad posledním řáděním zla,1114 po kterém jeho Nevěsta sestoupí z nebe.1115 Boží vítězství nad vzpourou zla bude mít podobu posledního soudu,1116 a to po závěrečném kosmickém otřesu tohoto pomíjejícího světa.1117
Soudit živé i mrtvé
678 Po prorocích1118 a Janu Křtiteli1119 ohlásil Ježíš ve svém kázání soud posledního dne. Tehdy bude odhaleno, jak se každý choval1120 a co je skryto v jeho srdci.1121 Tehdy bude odsouzena zaviněná nevěra, která si nevážila některé Bohem nabízené milosti.1122 Vztah k bližnímu odhalí, zda byla milost a božská láska přijata nebo odmítnuta.1123 V poslední den Ježíš řekne: „Cokoli jste udělali pro jednoho z těchto mých nejposlednějších bratří, pro mne jste udělali“ (Mt 25,40).
679 Kristus je Pánem věčného života. Jako Vykupiteli světa mu náleží plné právo definitivně soudit skutky i srdce lidí. Toto právo totiž „získal“ svým křížem. Také Otec „všechen soud dal Synovi“ (Jan 5,22).1124 Avšak Syn nepřišel proto, aby soudil, nýbrž aby dával spásu1125 a život, který je v něm.1126 Odmítáním milosti v nynějším životě1127 se každý již sám odsuzuje – dostane (odplatu) podle svých skutků1128 a může se odsoudit i k věčné záhubě, jestliže odmítne Ducha lásky.1129
Souhrn
680 Kristus Pán již vládne prostřednictvím Církve, ale nejsou mu ještě podrobeny všechny věci tohoto světa. Vítězství Kristova království nenastane bez posledního útoku mocností zla.
681 V den soudu, na konci světa, přijde Kristus ve slávě, aby dovršil konečné vítězství dobra nad zlem, které rostly společně v průběhu dějin jako obilí a koukol.
682 Až přijde oslavený Kristus na konci časů soudit živé i mrtvé, zjeví skryté úmysly srdcí a každému člověku odplatí podle toho, jak přijímal nebo odmítal milost.
Srov. Ef 4,10; 1 Kor 15,24.27-28.↩︎
Srov. Ef 1,10.↩︎
Srov. Ef 1,22.↩︎
Srov. Ef 4,11-13.↩︎
Druhý vatikánský koncil, LG (Věroučná konstituce o Církvi Lumen gentium), 3; 5.↩︎
Srov. 1 Petr 4,7.↩︎
Druhý vatikánský koncil, LG (Věroučná konstituce o Církvi Lumen gentium), 48.↩︎
Srov. Mk 16,17-18.↩︎
Srov. Mk 16,20.↩︎
Srov. Mt 25,31.↩︎
Srov. 2 Sol 2,7.↩︎
Srov. 1 Kor 15,28.↩︎
Druhý vatikánský koncil, LG (Věroučná konstituce o Církvi Lumen gentium), 48.↩︎
Srov. 1 Kor 11,26.↩︎
Srov. 2 Petr 3,11-12.↩︎
Srov. Sk 1,6-7.↩︎
Srov. Iz 11,1-9.↩︎
Srov. Sk 1,8.↩︎
Srov. Ef 5,16.↩︎
Srov. 1 Petr 4,17.↩︎
Srov. 1 Jan 2,18; 4,3; 1 Tim 4,1.↩︎
Srov. Mt 25,1-13; Mk 13,33-37.↩︎
Srov. Sk 22,20.↩︎
Srov. Mk 13,32.↩︎
Srov. Mt 24,44; 1 Sol 5,2.↩︎
Srov. 2 Sol 2,3-12.↩︎
Srov. Řím 11,31.↩︎
Srov. Řím 11,20.↩︎
Srov. Řím 11,25; Lk 21,24.↩︎
Srov. Lk 18,8; Mt 24,12.↩︎
Srov. Lk 21,12; Jan 15,19-20.↩︎
Srov. 2 Sol 2,4-12; 1 Sol 5,2-3; 2 Jan 7; 1 Jan 2,18.22.↩︎
Srov. Kongregace pro nauku víry, dekret z 19. července 1944 De Millenarismo: DS 3839.↩︎
Srov. Pius XI., encyklika Divini Redemptoris, která odsuzuje „falešný mysticismus“ tohoto „padělku vykoupení pokorných“; 2. vatikánský koncil, LG (Věroučná konstituce o Církvi Lumen gentium), 5.; 2. vatikánský koncil, LG (Věroučná konstituce o Církvi Lumen gentium), 20-21.↩︎
Srov. Zj 19,1-9.↩︎
Srov. Zj 13,8.↩︎
Srov. Zj 20,7-10.↩︎
Srov. Zj 21,2-4.↩︎
Srov. Zj 20,12.↩︎
Srov. 2 Petr 3,12-13.↩︎
Srov. Dan 7,10; Joel 3-4; Mal 3,19.↩︎
Srov. Mt 3,7-12.↩︎
Srov. Mk 12,38-40.↩︎
Srov. Lk 12,1-3; Jan 3,20-21; Řím 2,16; 1 Kor 4,5.↩︎
Srov. Mt 11,20-24; 12,41-42.↩︎
Srov. Mt 5,22; 7,1-5.↩︎
Srov. Jan 5,27; Mt 25,31; Sk 10,42; 17,31; 2 Tim 4,1.↩︎
Srov. Jan 3,17.↩︎
Srov. Jan 5,26.↩︎
Srov. Jan 3,18; 12,48.↩︎
Srov. 1 Kor 3,12-15.↩︎
Srov. Mt 12,32; Žid 6,4-6; 10,26-31.↩︎